B&B Yve’s | Het juiste pand heeft een klik: met jou én met je klanten
Yvonne Metsemakers van BB Yve’s hoefde niet lang te zoeken de juiste plek. ‘Bij het tweede pand was het al raak!’
‘Dat had ik ook niet verwacht. Zodra ik iets vind wat goed voelt, ben ik overtuigd.’ Lees in deze blog hoe ze haar bedrijfspand vond.
‘Na het idee is vooral de locatie van het pand belangrijk. Mensen willen slapen in een leuke ruimte, maar ook buiten de deur moeten zij zich vermaken. Ik bakende mijn zoekgebied dus af tot het centrum. Daar is ook de grootste doorstroom van mensen die op zoek zijn naar een kopje koffie of een lekker gerecht.’
‘De eigenaar van het eerste pand voelde niks voor het plan. Ik had er zelf ook geen goed gevoel bij, dat moet je als een teken zien om verder te zoeken. Het tweede pand paste beter bij mijn plannen voor BB Yve’s. Het is gevestigd in een straat met veel kleine ondernemers. De grote winkelketens ga ik uit de weg. Ik wilde de kleinschaligheid bewaren, en die vind je niet in de meest druk bezochte straten. Dat was de belangrijkste reden om voor dit pand te gaan, het past volledig bij de bedrijfsfilosofie.’
Enthousiast, maar professioneel
‘De goede klik die ik miste bij de eerste bezichtiging, was hier bij binnenkomst meteen voelbaar. Mijn filosofie is: kom enthousiast naar mensen over, maar blijf professioneel. Daar hield ik mij aan. Voorkom teleurstellingen aan beide kanten door te zorgen dat iedereen weet waar hij aan toe is. Zowel ik, als de verhuurder.’
‘Een duidelijk beeld voor ogen hebben helpt daarbij. Dat was voor de eigenaar van het pand erg belangrijk, hij woont er namelijk boven. Het duidelijke plan sprak de eigenaar aan. Zijn vrouw heeft vroeger een mooie zaak in serviezen gehad en was vooral erg te spreken over het winkelgedeelte van BB Yve’s. Voor de eigenaar was het ook meteen een kans om leegstandsprobleem aan te pakken.’
Slimme indeling doet wonderen
‘Als beginnend ondernemer heb je je handen vol. Je hoopt dan dat je zo min mogelijk hoeft te verbouwen. Streef daarnaar, maar laat de kwaliteit er vooral niet onder leiden. Je kan beter goed investeren en er langer profijt van hebben.’
‘Denk na over de juiste indeling. Bij BB Yve’s is een scheiding tussen slaapruimte en winkel/horeca ruimte belangrijk. Deze moet tegelijkertijd wél de indruk geven dat de ruimte voor iedereen bedoeld is. Wij hebben dat opgelost door mooie roomdividers te plaatsen op wielen, gemaakt door mijn eigen broer, die meubelmaker is. Deze kunnen verplaatst worden, er kunnen tevens spullen in worden neergezet, maar hij biedt vooral ruimtelijkheid en verbinding.’
De slaapkamer is niet meteen zichtbaar bij binnenkomst, maar wordt toch bij de ruimte betrokken. Je moet mensen nieuwsgierig maken, vooral als je veel te bieden hebt. En dat lukt, mensen lopen nieuwsgierig door naar het eind van de winkel. Aan gespreksstof geen gebrek. Het kopje koffie staat vervolgens klaar, een lekkere lunch wordt bereid. En voor je het weet staan twee tevreden mensen buiten, vol ideeën over hun volgende weekendje weg.’
De eerste weken als ondernemer begonnen goed. Ik ben blij dat ik dit besluit heb gemaakt, en verwelkom mensen met trots. Hoe ik de toekomst voor mij zie? Dat lees je in mijn laatste blog.
Mijn eerste blog ging over hoe het idee voor BB Yve’s tot stand kwam en het tweede blog over het starten met ondernemen.
Het team geeft je handige tips, vinklijstjes of schetst bijzondere woonverhalen zodat jouw woonstap soepeltjes verloopt.