Leon Blank is eigenaar van Blank Advies in Tilburg. Al tientallen jaren staat hij voor zijn klanten klaar. Samen met zijn team ondersteunt hij ze met verzekeringen, hypotheken en andere financiële diensten. Hoe ziet hij de rol van onafhankelijk hypotheekadviseur?
Hypotheekadvies
Deskundigheid en persoonlijke aandacht
Rol van adviseur
Leon: “Natuurlijk omarmen wij het internet. Je vindt er alles over hypotheken en kunt zelfs online een hypotheek afsluiten. Maar daarin schuilt meteen een gevaar: weeg je niet alle details mee die voor jou belangrijk zijn, dan is de kans groot dat je de verkeerde keuze maakt. En zit je lang met de gevolgen.
Als onafhankelijke adviseur geef ik iemand een totaalplaatje. Voor nu èn de toekomst. Op basis daarvan kun je een goed besluit nemen. Natuurlijk is rente belangrijk. Maar er zijn veel meer factoren die bepalen of een hypotheek bij je past. Welke dat zijn, verschilt per persoon. Iedereen heeft andere behoeften en plannen. Daarom is een hypotheek altijd maatwerk.
Ik begrijp best dat sommige mensen in eerste instantie de meerwaarde van een hypotheekadviseur niet zien. Maar er loopt bij ons zelden iemand weg na een vrijblijvend kennismakingsgesprek! Omdat ze zien dat het ingewikkelder is dan ze dachten. Maar vooral ook omdat ze vertrouwen hebben dat ze bij ons echt de beste hypotheek gaan krijgen voor hun situatie”.
Hypotheekgesprek
Net als bij veel andere hypotheekadviseurs is een eerste, oriënterend gesprek bij Blank Advies gratis. Wat mag je van zo’n eerste gesprek verwachten?
Leon: “Een hypotheek is een belangrijke financiële beslissing. Een klant moet vertrouwen in ons krijgen en zich op zijn gemak voelen. Daarom nemen we ruim de tijd voor een eerste gesprek.
Tijdens dit gesprek maken we kennis, bespreken we de wensen en geven we al veel informatie rondom hypotheken. We beantwoorden alle vragen die iemand heeft en berekenen de maximale hypotheek op basis van een voorbeeld geldverstrekker met een bepaalde rente“.
Tijdens de gemiddeld twee tot vier vervolgafspraken komen alle benodigde onderwerpen en details aan bod. “We brengen de persoonlijke en financiële situatie in kaart en vertalen wensen en dromen naar voorwaarden waaraan de hypotheek moet voldoen. Op basis van een vergelijking van meerdere hypotheken, kan de klant uiteindelijk een passende keuze maken”.
TIP! Wil je weten wat je allemaal moet meenemen als je op hypotheekgesprek komt? Download dan de checklist.
Tijdens de looptijd
“Veel bestaande klanten hebben zowel hun hypotheek als verzekeringen bij ons lopen”, vertelt Leon. “Sommigen zijn al meer dan 30 jaar klant. Als een vaste klant met vragen komt, brengen we daar geen kosten voor in rekening. Dat hoort gewoon bij onze service”.
Ook voor nieuwe klanten is de drempel om contact op te nemen laag. “Dankzij een abonnement betalen ze een vast tarief per maand voor hulp en advies. Dat vinden de meesten prettiger dan een uurtarief. Het leven zit vol verrassingen en sommige gebeurtenissen kunnen van grote invloed zijn op je hypotheek en financiën. Ook dan kunnen ze bij ons terecht”.