Diana

Diana

'Ik ga op deze manier het hoofd niet meer boven water houden'

‘Dan komt het besef: ik kan mijn hypotheeklasten niet meer betalen. Wat nu?’

Diana (56) is freelance journalist. Haar eigen bedrijfje loopt goed en ze kan als alleenstaande prima rondkomen. Totdat de gezondheid van haar moeder steeds meer bergafwaarts gaat. Diana zet haar werk op een lager pitje om de zorgtaken op zich te kunnen nemen. Wanneer haar moeder overlijdt, ze de nalatenschap moet regelen én de crisis intreedt, komt Diana op een emotioneel én financieel dieptepunt. Ze kan de hypotheeklasten niet meer opbrengen en besluit Obvion te bellen om mee te denken over een oplossing. Hoe moet dat nu verder? Hoe weet ze haar hoofd boven water te houden?

Van mantelzorg tot nalatenschap

“Mijn moeder was een lange periode dementerend. En had aangegeven graag thuis te willen blijven wonen. Ondanks dat ze 200 kilometer verder woonde heb ik haar wens -mede dankzij thuiszorg- kunnen vervullen. Daar ben ik ontzettend blij om! Het kostte me wel flink wat tijd en kopzorgen, die ook na haar overlijden aanhielden toen ik de nalatenschap moest regelen. Haar huis moest verkocht worden, maar dat ging niet vanzelf. Bijna 11 maanden gingen voorbij zonder resultaat. In de tussentijd liepen de kosten hoog op. Ik had ook nog mijn eigen hypotheek die gewoon betaald moest worden. Daar kwamen de extra kosten om het huis van mijn moeder te onderhouden en ‘verkoopproof’ te maken nog bij: van schoonmaakkosten tot makelaarscourtage. Als klap op de vuurpijl ging het ook met mijn werk minder. Door de teruglopende economie werden de opdrachten minder en door alle zorgen had ik gewoonweg geen puf om nieuwe binnen te slepen. Langzaam voelde ik het water naar mijn lippen stijgen.”

Snoeien zonder resultaat: ik ging het zo niet redden

Diana vervolgt: “Gelukkig heb ik van huis uit goed geleerd om met geld om te gaan. Waar kan ik snoeien? Wat heb ik niet persé nodig? Ik deed wat ik kon, maar op een gegeven moment, inmiddels een dik jaar na het overlijden van mijn moeder, kwam het harde besef: ‘Ik ga op deze manier het hoofd niet meer boven water houden’. En dat komt bínnen kan ik je zeggen. Als je naar de winkel moet gaan en steeds de laatste beetjes bij elkaar moet schrapen, dan voel je je écht beroerd. Op advies van een vriendin besloot ik Obvion te bellen. Voor mij écht een enorme stap. Gelukkig werd ik vriendelijk te woord gestaan door Anja. Ze luisterde geduldig naar mijn verhaal en verzekerde mij dat we samen naar oplossingen gingen zoeken. Heel fijn om zo open te kunnen zijn over alles, en te horen dat ze direct in de startblokken stond om mij te helpen. Dat was echt een enorme opluchting. Anja vertelde me dat ze het heel goed vond dat ik in deze fase al aan de bel trok, en niet pas als ik de rekeningen écht niet meer kon betalen. Juist nu er nog geen sprake was van schuld”.

Even lucht happen

“Toen was het zaak om alles op een rijtje te zetten, zoals inkomsten, uitgaven, en meer. Om Anja een totaalbeeld te geven van mijn situatie, zodat ze kon meedenken in een financiële oplossing die voor mij goed zou passen. We overlegden samen over wat ik allemaal (kon doen en) deed om te besparen. De uitkomst? Obvion kon me helpen door een regeling te treffen totdat ik het huis van mijn moeder had verkocht. Zodra dat het geval was, kon ik de opbrengst gebruiken om de rest in één keer af betalen. Daarna zou de regeling weer vervallen. Dat gaf mij ademruimte én nieuwe energie!”, aldus Diana.

Licht aan het einde van de tunnel

“In de daaropvolgende zomer werd het huis ein-de-lijk verkocht. Er was weer licht aan het einde van de tunnel. Ik belde direct naar Anja om dit goede nieuws met haar te delen. Begin november was alles rond, bijna twee jaar na het overlijden van mijn moeder. Al met al heeft het nog tot februari geduurd voordat ik de erfenis kreeg en ik mijn schuld kon terug betalen. Wat een opluchting! Ik ben jullie hiervoor dan ook nog steeds erg dankbaar. Dat de oplossing financieel slim is, en je samen in mogelijkheden denkt en niet in beperkingen. Maar de manier waarop was voor mij nóg belangrijker. Je voelt je al rot genoeg, dus dan is een luisterend oor en een beetje begrip al een heel mooie start. De reis die je maakt kan nog zó hobbelig zijn, het is de eindbestemming waar het om draait!”, zegt Diana met opluchting in haar stem.

Voor lotgenoten heeft ze nog een ultieme tip: “Trek op tijd aan de bel bij je hypotheekverstrekker. Wacht niet tot het écht te laat is, maar neem contact op vóórdat je kopje onder gaat. Dat geeft een eerlijke basis en ruimte voor oplossingen zonder direct in de diepe problemen te raken. Doen!”, sluit Diana af.

Vanwege de gevoeligheid van het onderwerp wilde Diana niet herkenbaar zijn op onze website. Alleen de naam en foto hebben we daarom aangepast.

Lees meer over hulp bij betalingsproblemen